Resum de la II trobada de formació de professorat de català de les Comunitats catalanes d’Europa

Els dies 16, 17 i 18 de juny el Centre Català de Luxemburg va acollir la segona trobada de professorat de català de les comunitats catalanes d’Europa. Aquesta formació, impulsada conjuntament per la Secretaria d’Afers Exteriors i la Direcció General de Política Lingüística, la van impartir l’Elena Blaya i la Rosa Maria Fernández, i també va comptar amb la presència de l’Eva Llobet en representació de la Direcció General de Relacions Exteriors. A Luxemburg ens hi vàrem reunir 12 professores procedents de Basilea, Berlin, Brussel·les, Colònia, Hamburg, Luxemburg, Munic, Roma, Sevilla, i també de Zuric.

Dia 1: Debat didàctic

Divendres a la tarda les jornades van començar amb la inauguració per part del president del Centre Català de Luxemburg, Jordi Gairín, on també van intervenir en vídeo la directora general de Relacions Exteriors, Marina Falcó, i la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa. A continuació es van presentar les dues formadores, que van explicar els continguts que tindria el curs, i les participants vam començar la sessió presentant-nos d’una manera poc usual, ja que les nostres companyes havien de trobar la informació que hi ha sobre nosaltres a les xarxes socials. En segon lloc, cadascuna de nosaltres va triar dos colors que associem a la manera de fer les nostres classes. Amb aquests colors, vam deixar sortir la nostra vena artística i cadascuna va pintar dos quadres, i a continuació vam fer una posada en comú sobre les nostres tries individuals.

Tot seguit d’aquest escalfament ens vam posar a treballar per grups, a partir d’una tasca que se’ns havia encomanat que preparéssim abans de l’inici de la trobada. Concretament, cadascuna de nosaltres havia de preparar un tema relacionat amb els diferents aspectes didàctics dels nostres cursos. En el treball en parelles, havíem de preparar una presentació conjunta a partir d’una d’aquestes tres modalitats: PowerPoint, TED o Petxa Kutxa. Un cop finalitzada la fase de preparació, cada parella va fer la presentació del treball realitzat, seguida d’un petit debat i d’una composició a partir dels nostres quadres. Vam parlar de com introduir la cultura i la literatura a l’aula de llengua; de cursos per a infants i joves; i de perfils dels aprenents i modalitats i estils d’aprenentatge.

Després d’aquest començament intens, vam fer un viatge ràpid a l’hotel per deixar les maletes i vam anar a sopar a una zona cèntrica de Luxemburg. Un cop sopades, entre mil i una converses, vam fer un passeig de tornada cap a l’hotel i vam anar a dormir.

Dia 2: Comunitat de pràctiques

El segon dia el vam començar amb música i molta energia, i reflexionant sobre diferents cites i il·lustracions relacionades amb l’aprenentatge. Després d’aquestes activitats introductòries, vam dedicar el dia per complet a aprendre què és una Comunitat de Pràctiques (CoP) i com funciona, i les formadores ens van presentar la proposta de crear-ne una de pròpia amb la qual poder treballar conjuntament i compartir experiències, i vam conèixer alguns aspectes de com funciona la plataforma Aula Mestra, que ens servirà d’eina principal.

Vam fer una breu pausa per dinar, durant la qual la majoria de participants van aprofitar per veure una mica Luxemburg. En tornar de la pausa, vam passar a debatre els temes següents:

– La importància de disposar d’una comunitat d’aquest tipus, i les necessitats específiques dels nostres cursos en relació amb aquesta CoP.

– Els espais de comunicació que ens calen i amb quin objectiu.

– Els diferents apartats (recursos lingüístics, espai de novetats, espai d’experiències pràctiques, espai de treball col·laboratiu, etc.) de què ens caldria disposar.

– Els tipus de continguts, materials, activitats i experiències que voldríem compartir-hi, i el nivell de participació i contribució que estaríem disposades a assumir.

– El rol de la dinamitzadora o les dinamitzadores i com s’articularà a afectes pràctics.

El treball es va realitzar en diferents grups i es van prendre decisions concretes sobre els diferents apartats i recursos d’aquesta plataforma, la seva utilitat, l’ús que pensem que han de tenir, com els volem organitzar i, sobre tot, què esperem que ens aporti una CoP. Tot seguit, un cop vam tenir l’eina dissenyada, ens vam imaginar diferents situacions d’ús, tot plantejant-nos on penjaríem els diferents recursos i els possibles recorreguts que haurien de fer des del moment que es fa una pregunta a l’eina de debat fins que es penja un material didàctic acabat. Gràcies a aquests exemples, vam veure quins aspectes podíem millorar, incorporar i eliminar.

Vam acabar el dia amb una proposta del Centre Català de Brussel·les per intentar impulsar uns exàmens específics per a joves que els serveixin com a incentiu extra per continuar assistint a les classes de català passats els 12 anys, ja que en aquesta edat, molts centres coincideixen a dir que és molt difícil motivar-los. Aquesta necessitat, a més, sorgeix del fet que els exàmens de l’Institut Ramon Llull a l’exterior només estan disponibles per a persones majors de 16 anys.

En finalitzar la jornada vam anar a sopar a una pizzeria propera i vam fer una passejada nocturna per la zona del Grund abans de tornar a l’hotel.

Dia 3: Organització d’una jornada de formació

L’últim dia vam començar-lo fent-nos abraçades, i tot seguit vam reflexionar sobre els diferents aspectes que es treballen a l’aula tot creant escultures humanes que les representessin utilitzant només els nostres cossos i unes cordes. Després de l’escalfament, vam fer una dinàmica de grups on vam treballar els diferents aspectes que volem que tingui la propera jornada de formació de professorat, centrant-nos principalment en tres eixos: els continguts, el format i l’organització. Després de treballar en el nostre tema, vam parlar-ne amb altres per acabar definint les necessitats compartides i ho vam posar tot en comú. Per acabar la formació, en vam fer una valoració, tant pel que fa als continguts com a l’organització, i vam tancar el curs veient les fotos que les formadores ens van anar fent al llarg del cap de setmana.

Algunes vam acabar d’arrodonir el cap de setmana amb una magnífica paella que van preparar els companys de la Penya dels Colchoneros, que acabaven de disputar un partit contra la Penya Blaugrana, amb victòria dels segons als penals. Al llarg del diumenge es van anar succeint comiats, abraçades i promeses de seguir treballant conjuntament, amb el pressentiment que aquest només és el començament d’un gran projecte, la impressió que no han sigut només tres dies, sinó molts més, i la sensació d’haver estat tot el temps a casa. De moment la nostra comunitat ja neix amb aquests noms: Adela, Anna, Anna, Àngels, Aran, Elena, Elena, Eva, Glòria, Isabel, Laura, Maria, Marta, Marta i Rosa Maria, als quals esperem anar afegint molts més.

Share

Enllaç permanent a aquest article: http://www.cczuric.cat/2017/06/resum-ii-trobada-formacio-professorat-comunitats-catalanes-deuropa/